Eye in the sky / Alan Parsons Project

אני לא מחובבי הכדורסל הגדולים, אבל בשנות ה-90 כשהייתי בתיכון, אני זוכר ימים של עייפות גדולה בזמן הלימודים. למה? בגלל האגדה – השיקגו בולס ובראשם מייקל ג'ורדן האחד והיחיד. המשחקים, ששודרו בשלוש לפנות בוקר גזלו את זמן השינה היקר שלי באופן קבוע. חוויה מוכרת למי שהיה צופה אז הייתה כניסת השחקנים: האולם היה מוחשך ואז מוזיקה מהפנטת הייתה מתחילה, תוך כדי שהכרוז מכריז על השחקנים אחד אחד עד לאחרון שבחבורה, מייקל ג'ורדן!

מאז שג'ורדן פרש לא צפיתי במשחקים כל כך (בטח שלא בשעות האלה). השנים עברו ומפה לשם, בשבועות האחרונים אני שומע בדרך לעבודה פרסומות נונסטופ להופעה של אלן פרסונס פרוג'קט בישראל בפברואר הקרוב. ככה זה נשמע: "אלן פרסונס פרוג'קט מגיעים לישראל עם כל הלהיטים המוכרים…" וברקע יש תמיד את "Eye in the sky". אז תהיתי לעצמי, מהם כל אותם שאר הלהיטים המוכרים שלהם שהקריין מציין? חיפשתי וחיפשתי, לא מצאתי. אבל אז… הגעתי ל-"Sirius", הקטע האינטרומנטלי המקדים את "Eye in the sky" באלבום בעל אותו שם. ואז זה הכה בי – זוהי מוזיקת הכניסה האדירה בה השתמשו השיקגו בולס האגדיים!

נחזור אחורה בזמן. שנת 1974, אלן פרסונס מסיים עוד יום עבודה כמהנדס סאונד ומפיק באולפני ההקלטות המפורסמים שבאייבי רואד. לא מזמן סיים להפיק את "הצד האפל של הירח" של פינק פלויד. במזנון הוא פוגש את ידידו משכבר הימים, אריק וולפסון, פסנתרן ומלחין להשכרה. שני החברים מתוסכלים קצת מחוסר היכולת שלהם לשלוט בהפקת האלבומים עקב מעורבות גבוהה מדי בתהליך מצד הכוכבים אתם הם עובדים. השניים מקבלים החלטה לשתף פעולה בהרכב אשר ייתן את מירב הדגש על ההפקה ולא על הכוכב המבצע. את ההשראה לכך הם מקבלים מהנציגים הבולטים של המגמה באותה עת בעולם הקולנוע, אלפרד היצ'קוק וסטנלי קיובריק, שמעבירים את מרכז הכובד מהשחקנים אל הבמאים שהופכים להיות הכוכבים המרכזיים.

בהעתקה בוטה מעידן רייכל שעוד לא נולד, הם מחליטים לקרוא לעצמם "הפרויקט של אלן פרסונס". ההרכב מוציא אלבומים אך לא מופיע בהופעות חיות תוך שמירה על גישת "מאחורי הקלעים" שעל בסיסה הוקם הפרויקט. בשנות ה-90, וולפסון עוזב את ההרכב, הגישה הקשוחה מתרופפת וכבר ניתן לראות הופעות עם נגנים\זמרים נוספים המתחלפים מעת לעת.

אחד מסימני ההיכר של ההרכב הוא קטע אינסטרומנטלי אחד לפחות בכל אלבום ולאחריו שיר הנושא. כזה הוא גם “Sirius” והוא מתחבר לשיר שבא אחריו בצורה מרשימה.

נחזור ל "Eye in the sky" שלשמו התכנסנו. אפשר למצוא בשיטוטים ברשת הסברים שונים ומשונים על השיר, מתאוריית האח הגדול ועד לחוויות של ההרכב בקזינו שהשתמש במצלמות אבטחה בתקרה (המכונות eye in the sky) וכדומה. לי זה פשוט נראה (נשמע?) כמו סיכום במעמד צד אחד של מערכת יחסים לא בריאה שהסתיימה זה מכבר.

בוידאו יש את הקטע המלא כולל הפתיח של סיריוס, אבל לפני כן – הכניסה של השיקגו בולס. מילים בתחתית.

אל תחשבי
שקל לבקש סליחה
אל תנסי
להעביר את האשמה אלי
ניסית זאת כבר הרבה פעמים בעבר
אך לא אתן לזה לקרות עוד
אל תשאלי אותי
ככה זה עובד
הרי חלק ממני יודע מה את חושבת

אל תאמרי
מילים שעוד תתחרטי עליהן
אל תתני
לאש לעלות לך לראש
שמעתי כבר את ההאשמה בעבר
אך לא אשא בה עוד
האמיני לי,
השמש בעינייך
הפכה חלק מהשקרים לראויים

אני העין בשמיים
בוחן אותך
אני יכול לקרוא את מחשבותייך
אני קובע את החוקים
מתמודד עם שוטים
אני יכול לרמות אותך בקלות
ואיני צריך לראות עוד כלום
על מנת לדעת ש
אני יכול לקרוא את מחשבותייך (מתבוננן בך),
אני יכול לקרוא את מחשבותייך (מתבוננן בך),
אני יכול לקרוא את מחשבותייך (מתבוננן בך),
אני יכול לקרוא את מחשבותייך

אל תשאירי
אשליות שווא מאחור
אל תבכי
אני לא משנה את דעתי
אז מצאי לך טיפש אחר
כי איני מאמין יותר בשקרים שלך
בזמן שכל הסימנים מראים אחרת

אני העין בשמיים
בוחן אותך
אני יכול לקרוא את מחשבותייך
אני קובע את החוקים
מתמודד עם שוטים
אני יכול לרמות אותך בקלות
ואיני צריך לראות עוד כלום
על מנת לדעת ש
אני יכול לקרוא את מחשבותייך (מתבוננן בך),
אני יכול לקרוא את מחשבותייך (מתבוננן בך),
אני יכול לקרוא את מחשבותייך (מתבוננן בך),
אני יכול לקרוא את מחשבותייך

2 מחשבות על “Eye in the sky / Alan Parsons Project

השאר תגובה

