Tommy / The Who – Part IV

חלק רביעי ואחרון.

"מהדורה מיוחדת! מהדורה מיוחדת! קראו הכל אודות הפלא, אלוף הפינבול נרפא בדרך נס! מהדורה מיוחדת! מהדורה מיוחדת! קראו הכל אודות הפלא, אלוף הפינבול נרפא בדרך נס!" – כך מספר לעוברים והשבים נער העיתונים על יציאתו המופלאה של טומי מחושך לאור.

כעת טומי כבר סופרסטאר בקנה מידה מטורף. כישוריו, בצירוף סיפורו המיוחד, מביאים אותו למעמד של נביא ממש בקרב אוהדיו. טומי, בדחיפת משפחתו האינטרסנטית, מתחיל להאמין כי אכן קיימים בו כוחות משיחיים ועליו להוביל את ההמונים לגאולה.

לחלקים הראשון, השני, השלישי

בשיר Sensation מספר טומי על תחושותיו ועל היכולות הרוחניות שלו (לטעמו) ובקיצור, מתרברב בלי בושה…

אני מהמם אתכם כשאני מתקרב
גורם לכם להחזיק אוויר בריאותיכם
נאהבים עוצרים הכל עבורי
האהבה מתעצמת כשאני עובר ליד

אתם תרגישו אותי מגיע
מן סוג של ויברציה
כבר מרחוק תבחינו בי,
אני סנסציה!
אני סנסציה!

Sensation 2

Sensation 5

הם סוגדים לי ולכל אשר אגע בו
בעיניים מעורפלות הם קולטים את המבט שלי
צמרמורת נעימה מפעילה את החושים שלהם
התנופה שלי מוציאה אותם משיווי משקל

אתם תרגישו אותי מגיע
מן סוג של ויברציה
כבר מרחוק תבחינו בי,
אני סנסציה!
אני סנסציה!

Sensation 6

Sensation 4

בקרוב תראו אותי
האם אינכם חשים אותי?
אני מגיע!
שלחו את בעיותיכם בריקוד
אני יודע את התשובה
אני יודע את התשובה
אני מגיע
אני מגיע
אני סנסציה

אני משאיר אחרי שובל של אנשים נטועים במקומם
מהופנטים אפילו רק מלראות אותי
המעטים בהם נגעתי, כעת הם חסידיי
אהבו כאחד,
אני האור!

ובכן, טומי הוא המשיח החדש, וחסידיו הרבים נוהרים לשמוע את דרשותיו. כאן נכנס שיר (בין היחידם באלבום) שמבחינה עלילתית יכול לעמוד בפני עצמו גם ללא הסיפור המלא. הקטע "סאלי סימפסון" הוא סיפור קטן וצדדי על אחת המעריצות האדוקות של טומי (ובתו של כומר מפורסם). השיר מספר על התנהלותה של דרשה שכזו מנקודת מבטה. כמו כן, ניתן להבחין דרך סיפור העלילה בהשלכות של זרע הפורענות שנשתל אי שם כאשר טומי "החלים" ונהיה כוכב על: ברגע שמישהו מתחיל להטיף לאנשים – זה אף פעם לא נגמר טוב…

מחוץ לבית הודיע מר סימפסון
שסאלי לא תוכל ללכת להתכנסות
הוא המשיך לנקות את הרולס רויס הכחולה שלו
והיא רצה פנימה בבכי
היא הגיעה לחדרה ודמעות ניתזו על תמונתו של המשיח החדש
היא הרימה ספר על חייו של אביה
וזרקה אותו אל האש!

Sally Simpson 2

Sally Simpson 3

Sally Simpson 1

היא ידעה כבר מההתחלה
עמוק בליבה
שעולמות שלמים מפרידים בין טומי ובינה
אבל אמה אמרה: "אין דבר,
תפקידך הוא להיות מה שתהיי"

Sally Simpson 5

Sally Simpson 4

נושא הדרשה היה "בואו אליי, האהבה תמצא את הדרך"
אז סאלי החליטה להתעלם מאביה
ולהתגנב החוצה בכל מקרה
היא בילתה את כל אחר הצהריים בהכנות
והחליטה שהיא תנסה לגעת בו
אולי הוא ייראה שהיא פנויה
ויידבר איתה ביום ראשון הקרוב

היא ידעה כבר מההתחלה
עמוק בליבה
שעולמות שלמים מפרידים בין טומי ובינה
אבל אמה אמרה: "אין דבר,
תפקידך הוא להיות מה שתהיי"

היא הגיעה בשש והמקום כבר התנועע מצד לצד
כשברקע מוסיקת גוספל עד תשע
להקה אחר להקה הופיעה על הבמה
וסאלי פשוט ישבה שם בוכה
היא כססה ציפורניה, יפה כמו בתמונה
ממש בשורה הראשונה
ואז המנחה לבוש מקטורן עם תג
הופיע בריצה וצעק "הנה מתחילים!"

Sally Simpson 6

הקהל השתגע
כשטומי עלה אל הבמה
סאלי הקטנה הלכה לאיבוד במהומה
כהשמשטרה דחפה את הקהל אחורה בזעם

Sally Simpson 7

Sally Simpson 8

אחרי כמה רגעים האווירה נרגעה
וטומי נתן דרשה
סאלי פשוט הייתה חייבת לומר לו שהיא אוהבת אותו
ולכן זינקה על הבמה
היא רצה לכיוון הדמות המוארת בזרקור
והתחככה בפניו
טומי הסתובב כאיש מדים
וזרק אותה מהבמה!

Sally Simpson 9

Sally Simpson 10

היא ידעה כבר מההתחלה
עמוק בליבה
שעולמות שלמים מפרידים בין טומי ובינה
אבל אמה אמרה: "אין דבר,
תפקידך הוא להיות מה שתהיי"

לחייה פגעה בכיסא ודם זלג במורד פניה
מתערבב בדמעותיה
טומי המשיך להטיף
וקולו מילא את אוזניה של סאלי
היא תפסה את מבטו, היא הייתה חייבת לנסות
אבל הוא לא יכול היה לראות דרך האורות המסנוורים
פניה היו שרוטות
והפרמדיקים נאלצו לסחוב אותה החוצה באותו לילה

Sally Simpson 11

הקהל השתגע
כשטומי ירד מהבמה
סאלי הקטנה הלכה לאיבוד במחיר נגיעה
וחתך לאורך פניה
אאוווצצ'….

ששה עשר תפרים סידרו את העניין ואביה אמר:
"אל תגידי שלא הזהרתי אותך…"
סאלי התחתנה עם זמר רוק
שפגשה בקליפורניה
טומי תמיד מדבר על היום
בו כל החסידים השתוללו
סאלי עדיין נושאת צלקת על לחייה
מזכרת לחיוך שלו

Sally Simpson 12

Sally Simpson 13

היא ידעה כבר מההתחלה
עמוק בליבה
שעולמות שלמים מפרידים בין טומי ובינה
אבל אמה אמרה: "אין דבר,
תפקידך הוא להיות מה שתהיי"

Sally Simpson 14

למרות המקרה הפרטי המצער של סאלי, אנשים ממשיכים לנהור לדרשותיו של טומי. כל העוורים, פסחים, אילמים ובאופן כללי, כל מי שגורלו התאכזר אליו מגיע אל טומי על מנת למצוא את הגאולה.

בקטע "I’m free", נושא טומי דרשה למאמיניו (נוותר על המוזיקה):

"אני חופשי
אני חופשי
והחופש מרגיש כמו מציאות

אני חופשי
אני חופשי
ואני מחכה לכם שתבואו עמי

אם הייתי מגלה לכם מה נדרש
כדי להגיע לפסגה הגבוהה ביותר
הייתם צוחקים ואומרים "שום דבר אינו כה פשוט"
אבל כבר אמרו לכם פעמים רבות בעבר
משיחים הצביעו על הדלת
אך לאף אחד לא היה את האומץ לעזוב את המקדש

אני חופשי
אני חופשי
והחופש מרגיש כמו מציאות

אני חופשי
אני חופשי
ואני מחכה לכם שתבואו עמי"

והקהל הרב שנאסף עונה לו בשאלה:

"איך אנחנו יכולים להצטרף?
איך אנחנו יכולים להצטרף?"

מאות אנשים מתגודדים סביב ביתו של טומי. טומי ומשפחתו יצרו מערך של אנשים במדים לנהל את כל הקהל שמגיע, וטומי בשלו, מזמין עוד ועוד אנשים. בקטע "Welcome", מתוארים הלך הרוח כמו גם מצוקת המקום בבית.

Welcome 2

Welcome 1

Welcome 3

Welcome 4

טוב, המצב נהיה קצת לא נעים… משפחתו של טומי מתעמרת בחברי הכת שנוצרה וטומי קצת מאבד את הקשר עם המציאות, ובדחיפת המשפחה, מתקבלת ההחלטה להקים מחנה (?!) לטובת כל החסידים.

וכך מקבל את פניהם דוד ארני (אותו דוד שהתעלל מינית בטומי בילדותו). זה קטע קצר של דקה, עם מוזיקת פארק שעשועים ודיבור חביב של דוד ארני, אך באותו זמן נכנסים החסידים למחנה הסגור, מוותרים על בגדיהם, משלמים ממיטב כספם. כל משתתף נאלץ לרכוש אטמים, מוצץ וכיסוי עיניים – מהות הוויתו של טומי ה"קודם" לפני שחווה הארה – חרש, אילם ועיוור.

בוקר טוב חניכים!
אני הדוד ארני
ואני מזמין אתכם למחנה הנופש של טומי
המחנה עם ההבדל
תתעלמו ממזג האוויר
כשמגיעים לטומי'ס
כל יום הוא חג!

ברוכים הבאים

Tommys holiday camp 1

Tommys holiday camp 2

Tommys holiday camp 3

זהו! הגענו לקטע האחרון הסוגר את האלבום המיוחד הזה.

כולם נאספו במחנה, מחכים להארה. אם לא הבנתם עד עכשיו מה "מוכר" טומי ועל איזו הארה הוא מדבר אז זה בסדר גמור, כי גם חסידיו נאלצים להתפכח בסופו של דבר היות וכמו ב(כמעט) כל כת, המאמינים הם רק כלי משחק המנוצלים לטובת ההנהגה ואיזשהו רעיון הזוי. הקטע נקרא "We’re not gonna take it":

ברוכים הבאים למחנה
אני מניח שכולכם יודעים מדוע אנחנו כאן
שמי טומי
ונהייתי מודע השנה

Werenotgonnatakeit2

אם אתם מעוניינים לעקוב אחריי
אתם חייבים לשחק פינבול
אז תחבו את אטמי האוזניים שלכם
שימו את כיסוי העיניים
אתם יודעים איפה לשים את המוצץ

Werenotgonnatakeit3

היי אתה שמשתכר שם, אני מצטער
אבל תפסתי אותך
היי אתה, שמעשן את אמא אדמה
זה פשוט בזיון
היי אתה מר "נורמלי"
אל תנסה לזכות באמוני
כי אתם לא תוכלו לסגוד לי באף אחת מהדרכים האלו
למרות שאתם חושבים שאתם חייבים

Werenotgonnatakeit4

Werenotgonnatakeit5

אנחנו לא נסבול זאת!
אנחנו לא נסבול זאת!
אנחנו לא נסבול זאת!
אנחנו לא נסבול זאת!

אנחנו לא נסבול זאת
מעולם לא היינו מוכנים ולעולם לא עוד!
אנחנו לא נסבול זאת
נשבור את זה!
ננער את זה!
אולי עדיף שנשכח מכל העניין

Werenotgonnatakeit6

כעת אינכם יכולים לשמוע אותי
אוזניכם אטומות
אינכם יכולים לדבר
פיותיכם מלאים
אינכם יכולים לראות דבר
ופינבול משלים את הסיפור
הנה מגיע הדוד ארני כדי להדריך אותכם
איש איש למכונת המשחק שלו!

Werenotgonnatakeit8

Werenotgonnatakeit7

אנחנו לא נסבול זאת!
אנחנו לא נסבול זאת!
אנחנו לא נסבול זאת!
אנחנו לא נסבול זאת!

Werenotgonnatakeit9

Werenotgonnatakeit10

אנחנו לא נסבול זאת
מעולם לא היינו מוכנים ולעולם לא עוד!
לא מעוניינים בשום דת
ולמיטב ידיעתנו
אנחנו לא הולכים לבחור בך
מעולם לא רצינו וגם לא נרצה!

Werenotgonnatakeit11

אנחנו לא הולכים לבחור בך
אנחנו נוטשים אותך
הולכים לאנוס אותך
אולי עדיף שפשוט נשכח אותך

Werenotgonnatakeit13

אנחנו נוטשים אותך
הולכים לאנוס אותך
אולי עדיף שפשוט נשכח אותך

Werenotgonnatakeit14

Werenotgonnatakeit15

Werenotgonnatakeit17

Werenotgonnatakeit18

תראו אותי, תרגישו אותי, געו בי, רפאו אותי
תראו אותי, תרגישו אותי, געו בי, רפאו אותי
תראו אותי, תרגישו אותי, געו בי, רפאו אותי
תראו אותי, תרגישו אותי, געו בי, רפאו אותי

מקשיב לך, אני מקבל את המוזיקה
מביט בך, אני מקבל את החום
אחריך, אטפס על ההר
אני מתרגש למרגלותיך

בעקבותיך, אני רואה את המיליונים
עליך, אני רואה את התהילה
ממך, אני מקבל את הדרך
ממך, אני מקבל את הסיפור

Werenotgonnatakeit19

Werenotgonnatakeit20

אחרי ההתפרעות והנטישה של כל המאמינים (לשעבר), טומי נותר לבדו. אט אט הוא חוזר למצבו הקטטוני כפי שהיה בעבר ומבקש שוב:

תראו אותי, תרגישו אותי
געו בי, רפאו אותי
תראו אותי, תרגישו אותי
געו בי, רפאו אותי!

Werenotgonnatakeit22

See me

— סוף דבר —

כל הכבוד למשקיענים שהגיעו עד לכאן!
זה היה סיפורו של טומי דרך האלבום (בליווי תמונות מהסרט). זה אלבום מרשים ביותר מבחינה מוזיקלית לטעמי, ואם בא לכם לראות את הסרט, שימו לב שהעלילה שונתה כפי שכבר ציינתי בחלק הראשון של סדרת הפוסטים הנ"ל.

האם יש מוסר השכל לסיפור? לא יודע – אולי שעדיף להיות צעיר, עשיר ויפה מאשר חרש, אלם ועוור… העיקר שהמוזיקה טובה!

3 מחשבות על “Tommy / The Who – Part IV

  1. פינגבק: Tommy / The Who Part III | לא רק מנגינה

  2. היי, כמעריץ אובססיבי של דה הו ו"טומי" אני נגנב לגמרי מהניתוח+תרגום האדיר על אופרת הרוק המדהימה הזאת. מוזמן להוסיף אותי בפייסבוק – Itai Gal (תמונת פרופיל- בחור מתולתל וצועק) או לשלוח לי אימייל itaigal79@walla.com, יש לי משהו מגניב לשלוח לך

השאר תגובה

