Tommy / The Who – Part I

"קפטן ווקר לא חזר הביתה, ילדו שטרם נולד לא יזכה עוד להכירו. מאמינים כי נעלם עם עוד מספר לוחמים – אל תצפו לראות אותו שוב." – כך נפתח סיפורו של טומי.

מתישהו בתקופת התיכון, בעודי מזפזפ בין ערוצי הסרטים המשמימים בשעת צהריים, מצאתי את עצמי יושב ומשתאה לנוכח סרט משונה ומדהים בו כמעט כל השחקנים, זמרים, נגנים שאי פעם הערכתי משתתפים. זו הייתה כמובן הגרסא הקולנועית לאופרת הרוק "טומי" של "The Who", המבוססת על האלבום האדיר שכתב פיט טאונסנד, גיטריסט הלהקה בשנת 1969.

בסרט עצמו מופיעים חברי הלהקה ובראשם פיט טאונסנד ורוג'ר דאלתרי, טינה טרנר, אלטון ג'ון, אריק קלפטון, ג'ק ניקולסון ועוד. עלילת הסרט שונה במקצת מהעלילה המקורית באלבום: המקור מתרחש בשנים שלאחר מלחמת העולם הראשונה ואילו הסרט בשנייה, וכמו כן, מספר פרטי עלילה (לעתים מהותיים) שונו אף הם, אבל בכל מקרה, היצירה הזו מהווה שילוב של מוזיקה מעולה וסיפור נוגע ללב.

הפוסט הנ"ל יהיה בחלקים עקב אורכו. לקחתי חופש להוסיף קטעי קישור (תזהו לפי הכתב הנטוי) ואפילו להתעלם ממספר שירים כדי שלא יהיה ארוך מדי.

נמשיך בסיפור:

אלמנתו של הטייס, קפטן ווקר, יולדת את בנו טומי, שנולד ללא אב.

זה בן, גברת ווקר, זה בן
זה בן, גברת ווקר, זה בן
בן! בן! בן!

האם ובנה ממשיכים בחייהם בשנים הבאות. מאמינה כי בעלה נהרג במלחמה, מוצאת לה אימו של טומי הקטן בן זוג חדש, ושלושתם גרים להם יחדיו בניחותא.

ואז מגיעה שנת 1921…

{מאהב}
יש לי הרגשה ש-21
הולכת להיות שנה טובה
במיוחד אם את ואני
נראה אותה ביחד

לפתע הדלת נפתחת ואביו של טומי, שנחשב למת – מופיע בפתח:

{אבא}
אז אתה חושב ש-21 הולכת להיות שנה טובה?
היא יכולה להיות עבורי ועבורה
אבל אתה והיא – לעולם לא!
לא היתה לי סיבה להיות אופטימי מדי
אבל איכשהו כשאת מחייכת
אני יכול לעבור את הסערה

בינתיים טומי מתעורר משנתו למשמע הצעקות, וצופה בקרב האלים בין אביו לבן הזוג החדש. המאבק נמשך, ומסתיים בהריגתו של בן הזוג על ידי האב.

Tommy sees murder

{אמא}
מה עם הילד?
מה עם הילד?
מה עם הילד?
הוא ראה את הכל!

{אמא ואבא לטומי}
לא שמעת את זה!
לא ראית את זה!
אתה לא תגיד שום דבר לאף אחד
אי פעם בחיים שלך!
מעולם לא שמעת את זה!
אוי כמה אבסורדי הכל ייראה ללא הוכחה!
לא שמעת את זה!
לא ראית את זה!
מעולם לא שמעת את זה!
אף לא מילה מזה!
אתה לא תגיד שום דבר לאף אחד!
אל תגלה לאיש,
מה שאתה יודע – זו האמת!

Shouting at tommy

המום ממה שראה, ועוד יותר מתגובת הוריו, טומי לא מצליח להתאושש. בניסיון להסתיר את מעלליהם מצווים עליו הוריו: "לא שמעת את זה", "לא ראית את זה", לא תגיד שום דבר לאף אחד" – וטומי המסכן הופך, בעל כורחו בתגובה פוסט טראומטית – לעוור, חרש ואילם.

כאן מגיע הקטע "Amazing Journey" המספר על המשך ילדותו של טומי, השקוע בעצמו ללא יכולת לתקשר עם העולם. אך השיר רומז על היכולות המיוחדות שאנשים עם מוגבלויות מפתחים בעקבות התמודדות עם מחלתם.

קטע אינסטרומנטלי בשם "ניצוצות" (Sparks) מציג את טומי והזיותיו, כאשר באחת מהן מתגלה לו מכונת פינבול על שלל היבהוביה וצליליה הרבים – וטומי מגלה יכולת מסוימת במשחק.

הוריו של טומי, חסרי הבנה למצבו הטראומאתי, מנסים למצוא פתרון בזרועות הדת ואף לוקחים אותו למרפאים למיניהם ("The Hawker") אך כמובן שאין פתרון לבעייתו.

בחג המולד כל הילדים נאספים, מאושרים למראה המתנות ואילו הוריו של טומי, מתוסכלים ומאוכזבים, מתארים את מצבו:

הערה: שמתי שתי גרסאות לוידאו, אחת מהאלבום ואחת מהסרט. באופן כללי, המוזיקה והשירה באלבום טובים הרבה יותר (בכל השירים), אבל חשבתי שכרגע אולי יהיה נכון לראות קצת פרצופים ולהבין יותר את הדמויות אז תבחרו איזה וידאו להפעיל…

מקור:

מתוך הסרט:

האם אי פעם ראיתם את פניהם של הילדים
הם כל כך מתרגשים
מתעוררים בבוקר חג המולד
שעות לפני ששמש החורף הניצה
הם מאמינים בחלומות ובמשמעותם
כולל בנדיבות גן העדן
מציצים מבעד לדלת
לראות את החבילות בסקרנות

אך טומי לא יודע איזה יום היום
אינו יודע מי היה ישו או מהי תפילה
איך הוא יכול להינצל?
מהקבר הנצחי

מוקף בחבריו, הוא יושב כה שקט,
לא מודע לכל מה שקורה מסביב
משחק בפינבול המטופש
מחטט באף, מחייך ודוחף את לשונו לכל מקום
אני מאמין באהבה
אך כיצד גברים שמעולם לא ראו את האור יבינו
רק אם הוא יירפא
תהיינה נשמתו ורוחו גבוהות בעתיד

אך טומי לא יודע איזה יום היום
אינו יודע מי היה ישו או מהי תפילה
איך הוא יכול להינצל?
מהקבר הנצחי

טומי, אתה שומע אותי?
טומי, אתה שומע אותי?
טומי, אתה שומע אותי?
איך הוא יכול להינצל?

תראו אותי, תרגישו אותי
געו בי, רפאו אותי
תראו אותי, תרגישו אותי
געו בי, רפאו אותי!

טומי, אתה שומע אותי?
טומי, אתה שומע אותי?
טומי, אתה שומע אותי?

איך הוא יכול להינצל?

See me

וניקח הפסקה קצרה…

המשך יבוא!

לחלק השני

5 מחשבות על “Tommy / The Who – Part I

  1. סחתיין על ההשקעה.

    יצא לי לראות את הסרט לאחרונה פעם ראשונה בחיי (את האלבום אני מכיר שנים) ואיכשהו שכחתי שהוא סרט קאלט בסגנון רוקי וכו'. חוויה קשה 🙂

  2. פינגבק: Tommy / The Who – Part II | לא רק מנגינה

  3. פינגבק: Tommy / The Who Part III | לא רק מנגינה

  4. פינגבק: Tommy / The Who – Part IV | לא רק מנגינה

השאר תגובה

