Russians / Sting

ברוח המונדיאל – משחק כדורגל בין שתי מדינות כמוהו כמלחמה, יש טובים ויש רעים – וחייבים לבחור צד. כילד בשנות ה- 80, שיאה של המלחמה הקרה, יכולתי לבחור רק צד אחד לתמוך בו: רמבו III – סטאלון וששון גבאי נלחמים בסובייטים באפגניסטאן, רוקי IV – סטאלון בזירה נגד איוואן דראגו, מה עוד יכולתי לעשות? האמריקאים טובים, הסובייטים רעים!

בכל מקרה, המלחמה הקרה התחילה הרבה לפני כן בתום מלחה"ע ה-II, וסוף שבוע (כיפי) בברלין על שלל איזכוריה לחומה ולמלחמה הקרה, גרם לי להיזכר בשיר הזה של סטינג.

קצת היסטוריה: שנת 1945, ועידת יאלטה, מנהיגי ארבעת המדינות המנצחות (ארה"ב, בריטניה, צרפת וברית המועצות) נפגשים לדון בעניינה של גרמניה הכבושה. מתוך ההחלטות שהתקבלו: גרמניה כולה תחולק לארבעה איזורים, וברלין (שהייתה באיזור הסובייטי) תחולק גם היא לארבעה איזורים. במהלך השנה, מתקיימת גם ועידת פוטסדאם ובסיכומה של שנה גורלית זו מתקבלות מספר החלטות שמקבעות את שליטתה של בריה"מ הקומוניסטית במזרח אירופה כולו.

בשנת 1946, טובע ווינסטון צ'רצ'יל את המונח "מסך הברזל" בכדי לתאר את הניתוק האידיאולוגי השורר בין מזרח אירופה למערבה. בשנת 1961, מקבל המונח משמעות פיזית ממש כאשר הקומוניסטים בונים את חומת ברלין המפרידה בין הצד המזרחי למערבי והנתק מגיע לשיאו.

המלחמה הקרה ממשיכה לתוך שנות ה-80, ימי מאזן האימה בין ארה"ב ורוסיה והפחד ממלחמה אטומית. אלו גם ימים בהם להקה בשם הפוליס עושה חייל במערב. בשנת 85, סטינג, סולן הלהקה מוציא את אלבום הסולו הראשון שלו – ויש לו מה להגיד על ההתנהלות בין המעצמות ועל כיצד "אנחנו" (המערב), תופסים את הסובייטים. הוא מספר (לא לי אישית) שהרעיון לשיר נבע מתוך צפייה בתוכניות ילדים בתחנות טלוויזיה סובייטיות שנקלטו באנטנה שלו. סטינג הבחין בתשומת הלב ובהשקעה המוקפדת בתוכניות אלו והבין שלא הכל שחור-לבן וגם האויבים מקפידים לאהוב, לחנך ולפתח את ילדיהם.

בסוף שנת 1989 נפרצת חומת ברלין ומזרח אירופה הקומוניסטית נופלת. אני בן 10, זוכר שהייתי במטבח עם סבתא שלי, כשהיא הסבירה לי בהתרגשות שלא אפיינה אותה, שהחומה נפלה. ואני רק חשבתי – במי יילחם רמבו עכשיו? אבל ההיסטוריה יודעת לייצר אויבים יותר טוב מכל סרט, וכמו שאמר סטינג בראיון בשנת 2010: "הלוואי שלאויבנו היום הייתה את האתיקה שהייתה לאוייבינו בעבר".

בנוסף לשיר עצמו, זה אחד הקליפים היפים שאני מכיר, ובתור ילד בכיתה ג' כשראיתי אותו לראשונה, הוא הטביע בי חותם עם מטאפורת השעון המתקתק ודימויים נוספים השזורים בו.

תהנו, מילים בתחתית בוידאו.

לפוסט נוסף בהקשר של המלחמה הקרה, ראו גם.

באירופה ובאמריקה, יש תחושה גוברת של היסטריה
מותנים להגיב לכל האיומים
בנאומים הרטוריים של הסובייטים

מר חרושצ'וב אמר: "אנו נקבור אתכם"
אני לא תומך בנקודת המבט זו
זה יהיה דבר כל כך נבער לעשות
אם גם הרוסים אוהבים את ילדיהם

כיצד אציל את ילדי הקטן מהצעצוע הקטלני של אופנהיימר
אין מונופול על השכל הישר
אצל אף אחד מצדי המתרס הפוליטי

אנו חולקים את אותה הביולוגיה
ללא קשר לאידיאולוגיה
האמינו  לי כשאני אומר לכם
אני מקווה שגם הרוסים אוהבים את ילדיהם

אין שם תקדים היסטורי
לשים את המילים בפיו של הנשיא
אין דבר כזה, מלחמה שניתן לנצח בה
זהו שקר שאנו לא מאמינים לו יותר

מר רייגן אומר: "אנו נגן עליכם"
אני לא תומך בנקודת המבט הזו
האמינו  לי כשאני אומר לכם
אני מקווה שגם הרוסים אוהבים את ילדיהם

אנו חולקים את אותה הביולוגיה
ללא קשר לאידיאולוגיה
ומה שיכול להציל אותנו, אותי, אתכם
הוא האם גם הרוסים אוהבים את ילדיהם

מחשבה אחת על “Russians / Sting

  1. פינגבק: סיכום 2014 | לא רק מנגינה

השאר תגובה

